Vil ikke spise og får min datter nok væske

30. december 2004

Alder:
7 mdr.

Vil ikke spise og får min datter nok væske

Min datter blev født en dag efter termin, vejede 2670 gr og var 49 cm lang. Nu knap 7 mdr. gammel vejer hun 6800 gr og er 68 cm lang.

Hun er blevet ammet fuldt indtil hun var fire måneder, hvor vi så småt begyndte på grød. I starten spiste hun en halv portion grød to gange om dagen siddende på mit skød og blev ammet for resten. Efter ca en måned begyndte hun at sige "utilfredse lyde" og rimpe munden sammen under måltidet. Jeg tænkte at hun måske trængte til noget nyt, så jeg introducerede kartoffelmos, men det fik/får hun brækfornemmelser af, så for overhovedet at få nogle grøntsager i hende, blander jeg hjemmelavet gulerodsmos i risgrøden til frokost (Om morgenen får hun pæremos i).

Hun er rigtigt glad for begge slags mos, så det er sådan set fint nok. Men kan hun blive ved med at spise det i risgrøden? Jeg tænker på, at hun jo skal til at spise lidt mere klumpet mad. Jeg har prøvet at lave gulerodsmosen lidt grovere, men det får hun opkastninsfornemmelser af og bliver flitsbue og græder.

Det samme med kartoffelmos, selv hvis jeg bare blander en ganske lille smule i gulerodsmosen, så kaster hun op. Hun vil heller ikke høre tale om bondebrød med smør og pålæg eller fisk, havregrød og youghurt med pæremos. Hun siger utilfredse lyde og rimpermunden sammen. Det eneste jeg kan få i hende er risgrød, men hun skal virkelig overtales, man skal faktisk lege det i hende, for at hun gider spise det. Men jeg får ca en halv portion grød samt ret meget gulerod og pære i hende to-tre gange om dagen. Men er det nok?

I starten tog jeg det ikke så tungt fordi jeg stadig ammede hende, men i den sidste måned har hun ikke rigtigt gidet at amme - vender hovedet væk og bider mig i brystet, så jeg malker i stedet lidt mælk ud i en kop som hun får ind imellem måltiderne.

Til måltiderne drikker hun vand af kop med ...

Annonce

... stor fornøjelse. Om aftenen får hun to flasker nan a ca 150 ml; Én når hun bliver puttet ca kl. 19 og én kl ca 23. Så sover hun hele natten indtil kl 5 hvor hun bliver ammet. Kl 6 får hun grød, som hun spiser ca en halv portion af. Til frokost spiser hun ofte slet ikke noget men vender sig væk og græder når skeen kommer. Til aften spiser hun ca en halv portion. Hun melder sig sjældent selv af sult, selvom hun på denne måde ofte går en hel dag uden særlig meget mad. Er det i orden? Kan hun tåle det?

Jeg er meget i vildrede og ked af at måltidet snart er ved at udvikle sig til noget, hvor jeg på forhånd tænker: Åh nej, fordi hun ikke gider spise. Det er jo ikke rart at give et barn mad, der helst vil slippe. Hun nyder at sidde i sin høje stol når min mand og jeg spiser, og hun ser interesseret på vores mad, men så snart hun får lov at smage vores mad rimper hun munden sammnen. Skal jeg bare acceptere at hun ikke spiser og så lade hende sidde i fred og kigge på os? Vi hygger os meget ved bordet og det nyder hun at være med til.

Hun er i øvrigt en glad og harmonisk pige og det virker ikke som om hun mangler noget. Hun er godt på vej til at kravle og har vendt sig både fra mave til ryg og omvendt i flere måneder og sidder næsten selv. Så rent motorisk og humørmæssigt trives hun fuldt ud.

Hendes bleer er dog ikke synderligt våde, når hun bliver skiftet ca. hver 4. time, og det bekymrer mig.

1. Jeg vil meget gerne have hjælp til en kostplan og
2. have at vide hvor meget væske hun har brug for. Hun får ialt ca 500 ml mælk i døgnet plus vand.
3. Hvordan får jeg hende til at spise mere rigtig mad og
4. Hvad skal jeg gøre når hun bliver flitsbue?
5. Kan hun tåle at spise så lidt?

Jeg håber meget, at du kan hjælpe og at du kan finde hoved og hale i denne lange smøre.

Mange hilsener
Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine